
Jo
ur

na
lis

t 
A

pr
il 

20
08

24

Overseas

NEWSPAPER BOSS David Montgomery 
is facing a newsroom revolt at his titles 
in Germany. Staff on papers owned 
by his European group Mecom have 
demanded changes in the way they are 
run in the face of massive spending cuts.

David Montgomery earned a 
reputation for ruthless cost-cutting 
when he was chief executive of the 
Mirror Group in London in the 1990s. 
He sacked more than 100 journalists, 
including most of the leading members 
of the NUJ at the group, and at the 
Independent, which was under Mirror 
group management for a time.

He is now building a Europe-wide 
empire, taking over papers and cutting 
costs to achieve profit margins of up to 
20 per cent.

He bought the Berliner Zeitung in 
2005 and the Hamburg Morgenpost 
in 2006, and is now seeking cuts of €5 
million — 20 per cent of spending — at a 
time when investment is needed for the 
papers to establish decent websites.

Representatives of the two German 
journalists unions, the DJV and Ver.di, 
visited the NUJ in London in March to 
seek the union’s support.

In February the journalists wrote to 
David Montgomery and the manager 
he has installed, Josef Depenbrock, 
demanding that they “rethink the 
current business policy” and urging 
him to invest in the titles. “If Mecom is 
unable to come up with such a strategy, 
a new, appropriate proprietor should be 
sought,” said the letter.

Josef Depenbrock holds the posi-
tions of editor-in-chief and chief execu-
tive, in defiance of the papers’ editorial 

Germans fight back 
against Montgomery

Montgomery: continental cost-cutter 

statutes, which stipulate they must be 
kept separate. The unions are mounting 
a legal case for a court order that the 
posts be separated.

Staff told Josef Depenbrock: “After 
almost two years of your administration, 
all of our fears have been realised. You are 
either unwilling, or unable, to adequately 
control the editorial department. We 
have lost faith in you. Stand down.”

Nineteen top journalists have 
left the titles and not been replaced. 
Working conditions are deteriorating 
and there are fears for editorial quality. 
Journalists say morale is very low.

Journalists are struggling to 
produce the websites on an 11-year-old 
computer system. To work on the sites 
they have to use the superior terminals 
in the secretarial department, which 
they have dubbed the “internet café”.

The German daily paper market is 
highly competitive, with 12 in Berlin 
alone.

Mecom owns more than 300 titles 
in Norway, the Netherlands, Denmark, 
Germany, Poland and Ukraine and 
employs 12,000 people.

THE MOROCCAN supreme court 
has rejected an appeal by journalist 
Mustapha Hurmatallah against a seven-
month jail sentence over a story in Al 
Watan Al An newspaper last July that 
revealed internal government docu-
ments on security and terrorism. 

Mustapha Hurmatallah and 
managing director Abderrahim Ariri were 
arrested and charged with receiving 
documents obtained by criminal means. 
Abderrahim Ariri received a six-month 
suspended sentence.

The Casablanca appeals court 
reduced both sentence by a month but 
now both have been confirmed by the 
supreme court.

The International Federation of 
Journalists backed the Moroccan jour-
nalists’ union’s call for the charges to be 
dropped. IFJ President Jim Boumelha, 
who is himself Moroccan, said: “There 
can be no claim to press freedom in 
Morocco if the courts are throwing jour-
nalists into prison for doing their job.” 

A LEADING journalist from the Burmese 
weekly Myanmar Nation was arrested 
in February after police and intelligence 
officials conducted a four-hour search 
of the office.

Chief Editor Thet Zin was held along 
with office manager Sein Win Maung. 
Thet Zin was able to meet his wife in a 
police station three days later and told 
her he was facing a 10-year sentence, 
though he did not know what he had 
been charged with.

The next day police returned to the 
Myanmar Nation office for a three-hour 
search and seized data from Thet Zin’s 
computer. They then closed the office. 
Myanmar Nation was published with 
clearance from the official censorship 
board.

Thet Zin had been a student democ-
racy activist before working for various 
weekly journals. He was arrested and 
tortured in the pro-democracy uprising 
of 1988. 

JAWED AHMAD, 
an Afghan 
journalist working 
for a Canadian 
television 
network who has 
been held for four 
months without 
charge has been 
designated an 

“unlawful enemy 
combatant” by 
the US military. 
He was detained 
last October at 
a NATO airbase 
in Kandahar and 
transferred to 
the notorious 
detention centre 
at Bagram airfield, 
north of Kabul. 
According to local 
reports, he had 
interviewed the 
Taliban for a story, 
which is common 
for Afghan 
journalists.

M
A

RK
U

S WAE


C
H

TER
/a

p/pa
 ph

o
to

s

Editor faces 10 years in jail

THE NUJ has joined its sister union in 
Colombia to condemn the murder of 
radio journalist Manuel Arturo Macías 
Cerrera on Colombia’s national journal-
ists’ day.

He was shot as he was going home 
on February 9 in Algeciras, central 
Colombia. A founding member of the 
Journalists’ Association of Huila, part of 
the Colombian Federation of Journalists, 
he was also the sole opposition coun-
cillor on Algeciras council. 

Eduardo Márquez, President of the 
federation, said: “The cowards who shot 
our colleague were sending us a death 
message when we were celebrating 
Colombia’s Day of the Journalist. 

“We got the message. We will 
double our efforts to ensure our safety 
throughout the country, but also be 
increasingly alert in keeping an eye on 
the intolerant, be they corrupt politicians, 
paramilitary groups, guerrillas, corrupt 
state agents or organised crime groups.” 

The NUJ has strong ties with the 
federation and assisted in its formation 
last year.

Reporter sent 
back to prison

Activist shot 
in ‘death 
warning’



Jo
ur

na
lis

t 
A

pr
il 

20
08

25

Overseas 

NOW IRAQI JOURNALISTS’ 
LEADER IS SHOT DEAD
THE PRESIDENT of the Iraqi Union of Journalists, 
Shihab Al-Timimi, has become the 250th journalist 
to be killed in the country since the invasion five 
years ago. He was fatally wounded on February 27 
when four gunmen opened fire on his car. 

Shihab Al-Timimi, 74, was hit by a hail of bullets 
following a meeting of the union leadership in the 
Al Wazeiriyah district of Baghdad about plans for a 
seminar on the safety of journalists. 

His life had been spent in the struggle for an 
independent, democratic and secular Iraq. He was 
first imprisoned in 1948 at the tender age of 14, as 
a member of the banned Iraqi Communist Party. His 
commitment to social justice saw him imprisoned 
many times after this, under the regime of Saddam 
Hussein. 

He was later to leave the Communist Party, but 
always remained committed to the goal of a demo-
cratic, non-sectarian, independent and secular Iraq.

These principals enabled the Iraqi Union of 
Journalists, and its predecessor the Iraqi Syndicate 
of Journalists, to remain politically independent, 
non-sectarian and secular, while many other organi-
sations in Iraq have split along religious or political 
lines in the chaos and social breakdown since the 
invasion. Shihab Al-Timimi was implacably opposed 
to the US and British occupation.

He was an outspoken opponent of sectarian 
violence and he spent his life defending journalists 
and journalism. His was dedicated to improving the 
safety of Iraqi journalists and fighting to preserve 
their independence and professionalism. 

The NUJ has supported the call by the 
International Federation of Journalists for the UN 
to lead the defence of journalists and the media in 
Iraq. The union has demanded that the Iraqi govern-
ment investigate this crime and prosecute those 
responsible.

David Ayrton

THE INTERNATIONAL Federation of 
Journalists is calling on journalists’ 
unions around the world to join protests 
over a “cynical campaign” by Russian 
political bosses to close down the 
Russian Union of Journalists (RUJ).

For the past year state agencies in 
Moscow have been trying to evict the 
union from the premises it has occupied 
for almost 30 years, claiming the 
building is unsafe. 

Now the RUJ has learned that the 
government is trying to sell the building 
to a private owner and throw the union 
onto the street.

“The Russian union has been one of 
the most strident critics of government 
pressure on independent journalism,” 
said Aidan White, IFJ General Secretary. 

“It is the victim of intimidation and a 

cynical campaign by its political oppo-
nents who have failed to close the union 
using trumped up charges of breaching 
fire regulations, who are now trying to 
sell off offices that the union insists are 
legally their own.” 

The IFJ traces the campaign against 
the union to the World Congress of 
Journalists it hosted in Moscow in June 
last year when journalists’ leaders 
from almost 100 countries strongly 
criticised attacks on press freedom and 
the government’s failure to act over the 
killings of journalists. 

“This crisis is not a property dispute,” 
said Aidan White. “It is a determined 
effort to stifle the voice of independent 
journalism in a country where democ-
racy is under fire and media freedom 
has been plunged into darkness.” 

State ‘is trying to throw 
Russian union onto street’

REBECCA Wilbrod Kasujja, presenter 
of a morning show on community radio 
station Buwama FM in Uganda was 
raped and killed by unidentified assail-
ants in February.

She was on her way to the station 
when she was attacked. Villagers found 
her body later that day. Fellow journal-
ists believe she was attacked because of 
her journalistic work.

“This incident once again high-
lights the dangers facing journalists 
who work odd hours,” said Ugandan 
Journalists’ Union President Michael 
Wakabi. “Female journalists, who form 
the bulk of newscasters, are particularly 
vulnerable.” 

A COURT IN Azerbaijan has sentenced 
Ganimat Zahidov, the editor of the 
opposition daily Azadlig, to four years 
in prison for “aggravated hooliganism” 
and “assault and battery” in connection 
with an incident last year in which he 
was accosted by a stranger. 

He was summoned by the police 
three days later and has been held ever 
since. The man who accosted him got 
an 18-month sentence.

Ganimat Zahidov regards the 
incident as deliberate provocation in 
retaliation for his articles, including 
those accusing Azerbaijan President 
Ilham Aliev’s wife of corruption.

Azadlig (“freedom” in Azeri) is often 
the target of harassment. Ganimat 
Zahidov’s brother Sakit, a reporter for 
the paper, was sentenced last year to 
three years in prison for possession of 
drugs, although prosecutors failed to 
prove that he possessed any.

Sakit Zahidov began a hunger strike 
in prison on February 3 to protest 
against his conditions of detention 
and to demand medical attention. He 
staged two hunger strikes last year, 
demanding to be transferred to a 
hospital for treatment.

Another Azadlig reporter, Agil 
Khalilov, was attacked and beaten in 
February.

REPORTER Mike 
Chipalasa and 
managing editor 
James Mphande 
of the Daily Times 
in Malawi have 
been charged 
with “publishing 
false news likely 
to lead to a 
breach of public 
order”, over an 
article quoting an 
opposition leader 
as saying the 
government was 
trying to rig the 
2009 elections.

Faustin Bambou, 
editor of a weekly 
in the Central 
African Republic, 
was sentenced 
to six months in 
prison in January 
but pardoned 
after six weeks. He 
had been charged 
over an article 
claiming that 
two government 
ministers 
received massive 
commissions from 
a French nuclear 
company.

Azeris facing 
harassment

Presenter 
raped, killed




