April 2008

Journalist

(-]

News

Battle for quality as
churnalists fight back

JOURNALISTS cannot do their job
properly anymore, NUJ President
Michelle Stanistreet said in a debate on
the state of the profession in London

in March. And it's not their fault, she
added.

Standards are suffering because of
the squeeze on jobs and resources and
the consequent pressure to produce too
much material too fast.

She was speaking at a debate on
Flat Earth News, the book by NUJ
member and Guardian freelance Nick
Davies that has rocked the journalism
establishment by exposing the way
that UK national papers in particular
produce their news.

He used the phrase “churnalism not
journalism” to describe the constant
and rapid recycling of unchecked
information.

Michelle Stanistreet, a feature writer
on the Sunday Express, said: “The inevi-
table result of the squeeze is that stand-
ards are suffering. Increasing numbers
of journalists are feeling like churnalists.
Time and again | have heard journalists
on the ground saying this.

“They are unable to do their job as
they would like to do it, checking out
facts and getting out and about and
talking to people. It is soul-destroying
for people who became journalists
because of their talent and enthusiasm.

"It is not journalists that create
churnalism, it is the bosses running the
companies.”

Nick Davies told the meeting, organ-

ised by the Press Gazette: "We can't
wrest media outlets away from these
corporations and they are not about
to loosen up and give us back our
resources.

“We have got to fight back to make
our own news judgements, that's what
journalism is about. Every time we win a
battle it matters."

The editor of the Press Gazette,
Dominic Ponsford, said: “We have to
compete online. We need to become
better journalists so we can do the
churning and then find the time to do
the better journalism as well."

Andrew Gilligan, the former BBC
defence correspondent now working
for the London Evening Standard, said:

“It is amazing how many stories based
purely on government sources get into
the papers, because journalists know
they won't be denied and there won't
be trouble.”

He said that the former Observer
political editor Kamal Ahmad, who
is blasted in the book for peddling
the Downing Street line during the
run-up to the invasion of Iraq, "didn't
tell the lies about Iraq because he was
overworked but because he was lazy
and he wanted great stories from the
government.

“At national level journalism should
work well because reporters have more
time to do their jobs properly.”

Andrew Gilligan spoke of the series
of exposés he had been doing of the
people around London Mayor Ken

Andrew Gilligan
speaks as Nick
Davies (centre
in blue shirt)
and Michelle
Stanistreet (far
right) listen

LIFE ON
FLAT EARTH

Page 15

Livingstone, which has led to one senior
aide resigning.

“The other papers have not made any
effort themselves to find out the truth,”
he said. “They have just reported that
the Evening Standard says this and Ken
Livingstone says that, but no-one has
wanted to take the time to get into the
story. It is not difficult, the information
is in the public domain, but if it had
been left to churnalism the story would
never have happened.”

But he challenged the assertion in
Flat Earth News that reporters were
overworked because of a huge expan-
sion in the amount of editorial space to
be filled. “The growth in space has not
been in news but features and lifestyle
stuff, most of which is supplied by
freelances.”

And reporters’ work had made much
easier by the internet. “The web has
transformed the work of journalists;
getting information is so quick. | would
have had to have spent half a day going
to Companies House for information
on a company that | can now getin ten
minutes".

Subs are so 20th century, says Archant

JOURNALISTS at Archant's daily news-
papers in Ipswich are up in arms about
plans to replace sub-editors with lower-
paid and untrained staff.

Archant has announced “more than
20" redundancies at the East Anglian
Daily Times and the Ipswich Evening
Star, and a plan for subs’ work to be
handed to advertising designers who
are not trained journalists.

Sub-editors at the papers earn over
£26,000 a year, while the designers’
maximum salary is £18,500.

Archant will not say exactly where

the redundancies will fall.

Six reporters have left the Evening
Star this year without being replaced
and the company has announced a pay
freeze.

NUJ reps at the paper are warning
that, as well as lowering the quality of
the papers' content, the papers will run
the risk of costly legal actions.

Martin Chambers, Father of the NUJ
Chapel, described the plans as “a kick in
the teeth” to journalists who attracted
praise for their coverage of the Ipswich
murders.

o
>
<
m
1%
<
(e}
S
z
[2)

“The Daily Times has just been voted
Regional Newspaper of the Year. Staff
are being thanked by having their
wages cut and losing their jobs.

“The use of non-journalists to lay out
newspaper pages is a recipe for disaster.
Without legal and journalistic training,
they will have no idea of the potential
pitfalls and the consequences could be
catastrophic.”

He added: “The company says
that training is not needed to produce
the newspaper. Perhaps the plan is to
produce a newspaper without journalists.”

Last year Archant
posted profits of
£30 million.


http://www.archant.co.uk/news_article.aspx?aid=75

Strike wins
promise of
future pay

NUJ MEMBERS at the Milton Keynes
Citizen have reached agreement with
management at the paper, following
months of negotiations and six days of
strike action in January.

The agreement includes the establish-

ment of a working group to check edito-
rial quality at the Johnston Press title.
Journalists agreed to accept an offer
of 3 per cent on 2007 pay - with more
for the lower-paid. This will be back-
dated to April last year and negotia-
tions on 2008 pay are to begin at once.
NUJ National Organiser Barry
Fitzpatrick said: “Members at the Citizen

are pleased that management has recog-

nised journalists’ concerns about invest-
ment in their local papers. When fewer
journalists are being called upon to fill
ever more column inches, there is a clear
danger that quality will suffer.

“We're looking forward to construc-
tive negotiations on 2008 pay that
will ensure journalists at the paper can
continue to concentrate on what they
do best: reporting the news rather than
making it."

Derry arms

EAMONN MCCANN, a well-known NUJ
freelance and activist in Derry, will face
an open trial for his involvementin a
raid on an arms factory last year.

An extraordinary ban on reporting
any aspect of the case was lifted by the
Crown Court in Belfast in February. The
trial begins on May 19.

Eamonn McCann was one of nine
people are accused of breaking into
the Derry premises of Raytheon Inc, an

American firm that supplies hi-tech equip-

ment to the British, Israeli, American and
other military, in protest at the use of the
company's equipment in the bombing of
Lebanon by Israeli warplanes in August
2006.

The protestors were incensed that it
was a Raytheon-guided “bunker buster”
bomb that had destroyed a block of
homes in the Lebanese town of Qena,
killing 63 people, 42 of them children.

Computer equipment was thrown
from windows and smashed but no-one

]

NUJ Deputy
General Secretary
John Fray will be
retiring on May
31 after 19 years
with the union.
An election will
be held for his
SUCCessor.

News

Reporter ‘not guilty’
in police leak case

MILTON KEYNES Citizen reporter Sally
Murrer, facing police corruption charges,
pleaded not guilty to obtaining police
information illegally at the formal
opening of the case on March 10.

She is facing three counts of

“aiding and abetting misconductin a
public office” - an archaic common
law offence that can carry unlimited
imprisonment.

Itis alleged she helped fellow
defendant Mark Kearney, a former
detective, to leak police secrets. Mark
Kearney and two other defendants also
pleaded not guilty to various charges.

Mark Kearney is the police officer
who bugged the conversations of Labour
MP Sadiq Khan and went public, when
the matter came to light, with allega-
tions that he was under pressure to do so.

The charges are not connected to
the case but Sally Murrer has said she
believes that police embarrassment is
a motivating force for the prosecution,
calling it “the missing piece in the puzzle”.

She was arrested last May, strip-
searched and held for 30 hours. Her
home and the Citizen office were

Sally Murrer (left) with the Mother of
the Citizen chapel, Karen Jeffery, on
the picket line in January

searched and police seized documents
and a computer. They told the company
they were investigating allegations of
“police corruption and the leakage of

confidential police information.”

The full trial is scheduled to start in
November and run for five weeks. The
NUJ is helping Sally Murrer's defence.

case: now the story can be told

was injured in the early morning raid.

The “Raytheon 9" are accused of
aggravated burglary, affray, theft,
possession of ID tags and criminal
damage. All are on bail.

The case has been dragging on for
18 months.

Derry Crown Court last year that
banned all reporting of the case, all
protests or anything else concerning the
Raytheon company, and of the very fact
that the order itself had been imposed.

The order was challenged in the
Belfast court by an anarchist group
from Derry. The Belfast judge ordered it
to be lifted at once, before considering
the challenge.

The union could not publicise the
gag and did not join appeals for the
gagging order to be lifted, because the
NUJ Irish Executive Council had voted
to support Eamonn McCann's case.
Legal officer Roy Mincoff said it would
not be appropriate to make representa-

Eamonn
McCann:‘a
crime to occupy
a factory but
not a country’

=
o
z
>
z
e}
g
z
<]
>
z

tions from the stance of media freedom
or the public's right to know.

Eamonn McCann told the Journalist
why he himself took the action: “We
were trying to make a stand. The frus-
tration became too much, particularly
after the bombing of Qena. We had to
do something after seeing the news on
Lebanon every night."

When the nine saw little security

about, “we sort of pushed our way inside.

"We hadn't really trashed it. All

we did was to try to decommission
the system. We threw PCs out of the
window but we did make sure no-one
was standing underneath.”

He added: “If the state persists with
its intention to proceed to a trial, it
is saying that it's a crime to occupy a
business premises, but not a crime to
occupy a country; thatit's a crime to
drop computers from a window, but not
a crime to drop bombs onto innocent
people.”

SINYVE ATIIN

April 2008

Journalist

N



April 2008

Journalist

YOUNG James Murdoch is set to earn
up to $20 million (more than £10
million) in his first year in charge of
NEWS CORPORATION's European
and Asian businesses. According to

a regulatory filing, the benefits of
nepotism for the son of News Corp
chairman Rupert Murdoch include

a base salary of $3.4 million and a
performance-related bonus that could
go as high as $15.9 million.

The Times came straight to the point
and asked Piers Morgan — former editor
of the DAILY MIRROR until his sacking
in 2004 — how much he earned last
year from his current activities as an
author and television presenter. The
reply was rather more evasive: "l don't
want to reveal too much as I'm going
through a divorce, but it's a good six
figures — several multiples of the prime
minister's salary." C'mon Piers. Surely
you wouldn't want the missus to end

up with anything less than her fair
entitlement?

FUTURE PUBLISHING chief
executive Stevie Spring — who joined
the company in July 2006, after it
issued six consecutive profit warnings

—earned £505,000 in the year ending
30 September 2007. The wedge
includes a basic salary of £285,000,
which rose to £305,000 from the start
of last October. She also owned shares
worth around £300,000.

Natasha Kaplinsky has taken up her
post as newsreader with FIVE, on the
reported salary of £1 miilion a year
(last issue). This is what she has to say
about it: “It's an astonishing amount of
money. | was shocked by it ... Five seem
to think | am [worth it] but, no, how
can anybody justify that? A dustman

is worth £1 million for cleaning up the
rubbish, as faras I'm concerned.” Or the
people who write her scripts?

£6,000 A
YEAR: OUR
GIFTTO
EMPLOYERS

BRITISH
JOURNALISTS
are giving
employers
nearly £6,000
ayear each by
working unpaid
overtime,
according to
the TUC. They
are 50 per cent
more likely to
work unpaid
than the rest

of the working
population,
making the
industry one

of the worst
offenders in
exploiting their
employees’
goodwill.

The TUC survey
shows that four
in every ten
media workers
putin more
than six hours
unpaid overtime
every week,
worth £5,884 a
year per person.
Across the
sector, 49,000
employees work
unpaid overtime
worth £288
million a year to
employers.

Ballots for the
union's National
Executive Council
for 2008-09 saw
the following
elected: PR and
Information:
Anita Halpin;
London: Tom
Davies, Nick
Serpell, Phil
Sutcliffe and
Pierre Vicary;
Midlands of
England: Barbara
Goulden and Lucy
Lynch (jobshare);
North West
England: Chris
Frost.

Strike vote as £40m
a year Desmond

offers hacks 3%

NUJ MEMBERS at Express Newspapers
in London are voting on strike action
following a breakdown in talks over pay.

Journalists are furious that the
company is refusing to increase its
pay offer above 3 per cent, well below
current levels of inflation. Employees at
the company's printers recently won a
pay award of 4.3 per cent.

The NUJ chapel, which covers the
Daily and Sunday Star and their offices
in Glasgow and Broughton, Lancashire,
wants a rise of 10 per cent and a one-off
bonus payment to all staff — and for
casuals — to reflect the company's
healthy financial position.

Proprietor Richard Desmond, boss of
the Northern and Shell group that owns
the titles, paid himself £40.6 million in
2006. The Times described him as “the
most lavishly remunerated owner in
Fleet Street".

Northern & Shell's annual turnover
has increased more than eightfold to
£460 million since it bought Express
Newspapers in 2000.

Chapel officials estimate that the 3
per cent pay rise would cost the company
£750,000. To pay the 10 per cent would
set them back £2.5 million — about 6 per
cent of Richard Desmond's income.

But when he met union reps last

year he said: "You want to give proper
wage increases but you can't because
everything else has gone up.”

Michelle Stanistreet, NUJ President
and chapel rep at the Express, said: “It's
hard for members to see why we should
stomach a pitiful pay rise when the
proprietor pocketed over £40 million.
Management has treated the union
with contempt, imposing a settlement
that amounts to a pay cut without
meaningful negotiations.”

Union reps have been trying to nego-
tiate the increase since last October.

They have been told by editorial
director Paul Ashford that if they accept
3 per cent there will be "no beastly staff
economies this year to make everyone
insecure and miserable."

There have been successive rounds
of redundancy since Richard Desmond
bought the titles, with editorial staff
falling from 968 to 532 between 1996
and 2004, the last year for which
figures are available.

NUJ National Organiser Barry
Fitzpatrick said: “Journalists feel they
have no choice but to ballot for indus-
trial action. We've done everything
we can to come to an agreement with
management but they simply aren't
taking our members' concerns seriously.

"

Journalists and supporters in Media Workers Against the War demonstrated
outside the Express group head office in London in February in protest at its

reporting of migrants and Muslim people.

Around 40 protesters waved banners saying “stop media attacks on
Muslims" while chanting slogans such as “Daily Express, Daily abuse”.

MWAW sent a letter to Northern and Shell proprietor Richard Desmond
and Daily Express editor Peter Hill citing examples of inflammatory headlines.
The letter said the headlines “do nothing to inform Express readers — on the
contrary they encourage racist stereotyping and contempt.”


http://www.tuc.org.uk/work_life/tuc-14312-f0.cfm

New jobs for old as
BBC members vote

THE NUMBER of BBC journalists to lose
their jobs compulsorily in the current
round of redundancies could be in the
low double figures.

The BBC wants to get rid of 1,800

expected to fall even further.

BBC News could be left with only a
dozen compulsory redundancies to find,
despite more than 400 posts being
axed in the division.

News

POLICE PAY, APOLOGISE FOR
ASSAULT ON PHOTOGRAPHER

BRENDAN JOINS THE WINNING LINE

HOLLYWOOD SCREENWRITERS settled their strike (last
issue) after 100 days when the Writers Guild of America
(WGA) reached a deal that grants writers “residual
rights” to income from the sale of DVDs and online
syndication of their work.

Shortly before the settlement the picket lines were

visited by the NUJ's own screenwriter Brendan Foley

who has written and produced two movies himself. He

said later: “They seem to have quite a good settlement.”
Brendan Foley, a former member of the NUJ national

executive, teaches screenwriting and feature writing on

posts and the unions have been in
intensive negotiations to chip away at
the total.

A deal was reached in January that
stipulates that new jobs will be found
for one in eight of those to go.

Members were voting on it as the
Journalist went to press and were
expected to accept it.

The current number of compulsory
redundancies was reckoned to be
around 250 across the corporation as

NUJ Broadcasting Organiser Paul
McLaughlin said: “We've been in some
very tough negotiations with the BBC
but this agreement follows significant
movement by the corporation on all the
issues that are in dispute.”

The unions held a ballot for strike
action against the redundancies over
the new year.

That ballot — expected to have
shown a big "yes” vote — has never been
counted, and was put aside when the

IHAVD NN319

the ballot papers went out and was

SAFETY FEARS AS ITN
CUTS NIGHT-TIME CABS

BROADCASTING UNIONS are trying to stop ITN putting
staff safety at risk by scrapping late night taxis to and
from work. The move is part of a programme of cuts in

benefits designed to save the company £300,000 a year.

ITN wants to cut back on weekend and night working
payments and scrap free meals for some staff.

In discussions with the NUJ and BECTU, managers
came up with new proposals including the use of shuttle
buses after 10.30pm, minicabs and additional free car
parking spaces for staff working unsocial hours.

But unions are wary of the revised proposals. NUJ
broadcasting organiser Paul McLaughlin said they were
completely unacceptable. “We have got major concerns
and we will not accept solutions that will compromise
people's safety.”

provisional deal was reached.

the union's professional training programme.

(left) were three
members of the WGA
— Doug Molitor, Shelly

Goldstein and Carl
i Gottlieb, the writer
of Jaws. His placard
records the support of
the Writers' Guild of
Great Britain

NUJ tells Ofcom to
respect public interest

THE UNION has called on UK commu-
nications regulator Ofcom to use
the digital airwaves to maintain and
strengthen public sector broadcasting.
In a submission on the future of
digital terrestrial television, the NUJ
expressed concern about proposals to
leave the allocation of digital broad-
casting spectrum to market forces.
There are worries that with a market-

based approach, public service commit-

ments could be lost.
The NUJ argues that broadcasters
should be allocated part of the digital

spectrum for HDTV services in return for
public service commitments.

This would enable those such as the
BBC, ITV and Channel 4 to continue to
provide high quality programming that
serves the public interest.

Paul McLaughlin, NUJ National
Broadcasting Organiser, said: “The
airwaves are a national resource that
should be used for public good, not
private profit. We must never allow
public service broadcasting to become
ghettoised. Ofcom must put public
interest ahead of market philosophy.”

April 2008

Journalist



April 2008

Journalist

i
o

i

MNYULS VNINVF

News

Al-Jazeera is made
to pay for sacking

A PROMINENT NUJ member who
tried to organise for the union at the
al-Jazeera TV network headquarters in
Qatar has won an amazing court case
over her sacking.

In March the Qatar Supreme Court
awarded Yvonne Ridley 100,000 Qatari
Rials (about £13,800) after a marathon
legal battle that began in November
2003. She was sacked without warning
from her job as a senior editor in Doha,
Qatar where she had helped launch
al-Jazeera's English language website.

A series of exclusive stories high-
lighting US military injustice in Iraq
and Afghanistan led to a confronta-
tion between her and her bosses after
American officials complained and the
stories were pulled.

"Perhaps | was overly combative
in my style of management but I just
felt this sort of editorial interference
was unacceptable,” Yvonne Riley said.

"No one was disputing the facts of

the stories, but it was obvious the US
military were uncomfortable, to say the
least, when the stories were published.

"I was surprised that the English side
of the station was capitulating when
the Arabic broadcasting side of the
station was ground-breaking and heroic
in its coverage of both wars."

Yvonne Ridley also upset senior
al-Jazeera management when she
launched an NUJ chapel after discov-
ering a huge pay differential between

Arab, Asian and Western journalists.

“| felt we should all be paid the same
and wanted to try and raise the wages
of my Arab colleagues,” she says. "I chal-
lenged the editor in chief and asked why
someone should be paid lower because
they came from the Arab world.

"When | was sacked | received a
letter saying | was a threat to national
security. It was a deeply worrying time
especially when the administration
department refused to hand over my
passport for five weeks. But, thanks to
the NUJ, it has ended on a positive note.
My experience should highlight, once
again, the importance of keeping up
your NUJ membership. | would never
have got justice without the union's
support.”

Her case was backed by the NUJ
and she had the support of Qatar's top
employment lawyer Gebran Majdalany,
who continued the case for free after
NUJ funding ran out in the marathon
process, which went to the Qatari Court
of Appeal and Supreme Court.

“Al-Jazeera's legal strategy was to
drag it out and we would eventually run
out of funds. They hadn't counted in the
tenacity or dogged pursuit for justice
from Gebran Majdalany’s firm."

Yvonne Ridley added: “I hope what
has happened in Qatar will help remove
some of the stereotyping and myths
about justice in Arab lands and their
treatment of women. What happened

Yvonne Ridley (second from right) with the founding
committee of the NUJ chapel she helped start at al-Jazeera
in Qatar in 2003. With her were, from left: Shaista Aziz,

Hilary Saunders and Shaheen Chughtai

to me was a result of a clash of manage-
ment and editorial styles at al-Jazeera.

| am still a great admirer of al-Jazeera
and the journalists working there.”

Yvonne Ridley is a former Sunday
Express roving reporter who hit
the headlines herself when she
was kidnapped by the Taliban in
Afghanistan while covering the US-led
invasion of 2001.

She later converted to Islam and
became a leading anti-war campaigner,
standing as a candidate for the Respect
party at the last UK general election.

She became a presenter for the
London-based Islam TV satellite
channel, where she was sacked last year.
She is bringing a tribunal case for unfair
dismissal and sex discrimination against
the channel, again with NUJ backing.

She now works as a presenter and
producer for Press-TV, an Iranian-owned
English-language channel.

Colleagues will
be walking the
26 miles across
the Isle of Wight
on May 18 to
raise funds

for a hospice
that cared fora
journalist, Jeremy
Price, who died
last year. Details
from www.
justgiving.com/
teamjeremy or
www.iwhospice.
org



http://www.iwhospice.org

Agency future
must be ours,
says union

THE NUJ is calling on management at
the finance news agencies Thomson and
Reuters to get into urgent talks with the
union, following the final go-ahead for
their £8.7 billion merger by regulators in
Europe, Canada and the USA.

Management at both companies had
been saying that uncertainties around
the regulators' decisions were preventing
them from engaging in meaningful
consultation with unions. What is effec-
tively a takeover of Reuters by Thomson
of Canada will be finalised in April.

Journalists at Reuters had been about
to vote on industrial action to force
managers to discuss the implications for
staff. They were worried at a company
plan to impose changes to journalists'
career structures. Reuters agreed to put
back the proposals and the strike ballot
was called off in February.

The NUJ's National Organiser for
Newspapers and Agencies, Barry
Fitzpatrick, said: “We're pleased that
Reuters management saw sense and
suspended the implementation of these
changes. But members, both in Reuters
and Thomson, still have concerns.

“They want to know the implications
for jobs, work roles and career progres-
sion. In particular, they are looking for a
commitment that any redundancies will
be voluntary.

“The companies need their
employees' support to make this new
venture a success, so the sooner they
meet with their recognised unions the
better
B THE NUJ and French journalists'
union SNJ-CGT have launched a joint
legal action against Bloomberg News
in Paris.

The unions claim that the company
has underpaid staff and broken the
collective agreement that covers the
pay and working conditions of French
journalists in France.

The case is that Bloomberg has failed
to properly apply two bonus schemes.

In one, the company introduced a “13th
month” bonus as required under the
agreement, but only by cutting journal-
ists' base salaries. In the second, the
company calculated a seniority bonus
using only the minimum wage, rather
than journalists' full salaries.

News

Samira Ahmed (left in picture) presented this year's George Viner awards to four of the five students
receiving grants, from left, Osama Baig, Julie Bailey, Natalie Reeve and Samantha Wong, with NUJ
President Michelle Stanistreet and Lionel Morrison, chair of the Black Members Council. The fifth
winner, Sandra Johnson, could not be present.

Change the world by example,
says Channel 4’s Samira Ahmed

ITIS NOT the job of black journalists to

“go out there and re-educate the over-
whelmingly white, middle aged elite
running the news", Channel 4 News
presenter and reporter Samira Ahmed
told the union's annual George Viner
Fund ceremony in February.

Giving advice to the ethnic minority
journalism students receiving this year's
bursaries to help them through their
studies, she said they should not just
see “an uphill struggle in the fiercely
competitive world of news journalism.

“Just by doing the stories you choose
to tackle and being true to yourself, you
will be changing newsrooms for the
better."

The young journalists should see
their background and experiences as a
great asset - but “they are not a substi-
tute for working hard, pitching good
stories, and writing well".

Samira Ahmed added: “Most of all
enjoy yourselves. Journalism has been
for me fascinating, thrilling and never
boring.”

Black and poor, how to get
into journalism?

WORLD PRESS
FREEDOM DAY
2008

NEW MEDIA
ARE KILLING
JOURNALISM

Debate and panel discussion

Friday May 2,10 am-12 noon
at the Frontline Club, Norfolk Place, London W2
Speakers include
ANDREW KEEN author of Cult of the Amateur
SIMON KELNER editor, the Independent
NICK DAVIES author of Flat Earth News

Admission free but registration required.
Registration opens on April 1 at

www.unesco.org.uk

The NUJ is part of the Press Freedom Network which
is organising the 2008 event with the UK National
Commission for UNESCO and the Frontline Club

NYWTIVIAS AND

April 2008

Journalist

-k
-h





