
Jo
ur

na
lis

t 
A

pr
il 

20
08

29

Victor Noir

The earth may be flat, but 
look where you’re going
IF I WERE to criticise Nick Davies’s 
supposedly controversial book Flat 
Earth News it would be for taking 400 
pages to state the obvious. Reading 
practically every story he tells, I found 
myself saying, “of course, it all makes 
sense, I knew it all along”.

Even as the book came out, Flat 
Earth stories — the ones that don’t make 
sense but are recycled everywhere — 
were swirling all around us.

Here’s one that came with the 
news blackout on Prince Harry in 
Afghanistan: the flat earth story is that 
Harry is a brave warrior who is one of 
the lads but had to be protected as a 

“bullet magnet” while on active service.
In truth he was in no more danger 

than any of his comrades — probably 
considerably less, with the protection 
he has. Danger of kidnap? All soldiers 
in Afghanistan are in danger of kidnap, 
aren’t they? And none have been yet.

Harry’s function apparently was to 
call in fighter planes, the most deadly 
and terrifying war machines ever 
constructed, from a safe distance, to 
blast villages built of mud. That’s brave?

He would never have been allowed 
to go to Afghanistan without the 
blackout, so effectively it was the media 
that sent him there. Yet it was reported 
as if it was a real event.

The publicist Max Clifford got it 
right. He said: “To me it’s blatantly 
obvious. It’s a PR stunt, the whole thing 
has been put together. He was getting 
increasing bad publicity from hanging 
around in clubs and pubs, and coming 
out drunk.” Max Clifford knows what 
he’s talking about.

By the way, Harry said in an inter-
view: “I generally don’t like England that 
much.” Isn’t that quote from a possible 
future monarch rather more of a REAL 
story? And how much play did it get?

JOURNALISTS often say they only 
realise how bad some reporting is when 
they see a story about something they 
know about. Nick Davies could say that 
himself after some of the stories about 
his supposed motivation.

According to these, Nick Davies, 
who has a freelance contract with the 
Guardian, included his chapter on the 
Observer at the behest of Guardian 
editor Alan Rusbridger, in pursuit of 
a vendetta against its Sunday sister 
title, either because its editor Roger 
Alton was pro-war or because he 
was obstructing a crusade on Alan 
Rusbridger’s part to bring the Observer 
more tightly under Guardian control.

Peter Preston, reviewing Flat Earth 
News, put it all down to the war: “Davies 
doesn’t agree with the Observer’s leader 
line on Iraq.” Other reviewers said much 
the same. 

The facts are that Nick Davies was 
given time off on his retainer to write 
the book on an understanding that 
the Guardian could have extracts if it 
wanted them. Alan Rusbridger knew 
nothing of what Nick Davies was 
writing until he saw a proof, when he 
realised that he couldn’t run the chapter 
on the Observer and therefore couldn’t 
really run anything at all.

Far from dictating a hatchet job, he 
ended up with nothing but embarrass-
ment from an exercise that cost him 
18 months of Nick Davies’s pay, and it 
seems to me he should be applauded 
for giving the author his head. How 
many editors would do that?

Finally, there is the small considera-
tion that Nick Davies is not anti-war.

TO HIS CREDIT, Nick Davies doesn’t 
claim to have coined the word “chur-
nalism” to define the kind of mindless 
repetitive journalism that is blighting 
our profession. 

Apparently it was first used by a BBC 
Midlands journalist, Waseem Zakir, in 
the late 1990s. I’m obliged for this tip 
to Tony Harcup lecturer in journalism at 
Sheffield University (and a former chair 

of the Journalist’s editorial board), who 
heard Waseem Kazir’s neologism quoted 
by colleagues at an NUJ meeting.

Waseem Zakir is now a journalist 
— not, I’m sure, a churnalist — at BBC 
Glasgow. He modestly accepts the 
accolade. “We were just getting copy 
from the wires and processing stuff and 
maybe adding the odd local quote,” he 
says, “just churning it out.”

EVEN student journalists are told 
to look out for PR-inspired non-
stories with a barely hidden commer-
cial agenda, especially those based 
on implausible surveys. But one 
did the rounds in February, about 
the supposed danger for pedes-
trians from walking into lampposts 
and other “street furniture” while 
texting on their mobiles.

There are 6.5 million “street 
incidents and injuries” every year, it 
said, and a “survey” had shown that 
68,258 people in London alone had 
suffered them while texting last year.

It even came with a headline 
— “unprotected text” — and a 
picture of a pretty woman bumping 

into a lamppost. Here it is (left). 
Fortunately the lamppost had been 
lagged like a hot water tank, and 
the padding had a company logo on 
it — that of the 118118 telephone 
enquiry company.

Yet this nonsense appeared in 
most UK nationals, including the 
precious Guardian, and on ITN, CNN, 
Sky and Fox TV. 

The 118118 PR agency deserves 
a fat bonus, but the journalists who 
churned the story? 

As my informant, East London 
Advertiser reporter Ted Jeory, put it: 

“It’s the Flat Earth hacks who smacked 
straight into a PR puff that really 
need to look where they’re going.”

The first to churn

Hero or 
villain?




